Spring til hovedindhold

Forslag

Fra ansøgning til ansættelse

En ansættelse hos PET kræver, at du gennemgår et omfattende rekrutterings- og sikkerhedsforløb. Her vil du stifte bekendtskab med de nødvendige præmisser og vilkår for vores arbejde – fortrolighed og sikkerhed.

Fortrolighed og sikkerhed

PET er en særlig arbejdsplads med helt særlige opgaver, hvor sikkerhed og fortrolige informationer er en del af hverdagen. Diskretion omkring dit job og dine opgaver er et generelt vilkår for at være ansat i PET. Sikkerhed handler både om at passe på dig og dine kolleger, og om at beskytte informationer om PET’s arbejde, kapaciteter, arbejdsmetoder og aktiviteter. Fokus på sikkerhed skaber en særlig arbejdssituation, og det skal du som ansøger være bevidst om inden en eventuel ansættelse.

For dig som medarbejder i PET betyder det blandt andet: 

 

Tavshedspligt:

  • Når du bliver ansat i PET, skal du underskrive en tavshedserklæring. Du underlægges dermed tavshedspligt om din ansættelse i PET. Denne gælder både under og efter din ansættelse.
  • Du kan som udgangspunkt godt fortælle tætte og fortrolige relationer, som du har tillid til, at du er ansat i PET. Du kan dog ikke fortælle om dine specifikke arbejdsopgaver, eller på anden måde fortælle om PET’s arbejdsmetoder eller kapaciteter. Ligesom du ikke kan skrive om dit ansættelsesforhold på de sociale medier eller lignende offentlige platforme.
  • Når du starter hos PET, vil du gennemgå et omfattende uddannelsesforløb, hvor du vil få en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være sikkerhedsbevidst, og hvorfor det er afgørende for vores arbejde.

Sikkerhedsgodkendelse:

  • Det er en forudsætning for ansættelse i PET, at du kan sikkerhedsgodkendes og opretholde denne under hele din ansættelse. Du og din eventuelle partner og/eller samlever(e) vil blive bedt om at underskrive en samtykkeerklæring, som giver os lov til at undersøge relevante forhold ifm. din sikkerhedsgodkendelse. 
  • Afgørelser om sikkerhedsgodkendelse skal træffes på grundlag af en konkret vurdering. Her lægges især vægt på, at du som person har en adfærd og karakter, hvor der ikke kan være tvivl om din pålidelighed med hensyn til håndtering af klassificerede informationer. Din partner eller samlevers adfærd og karakter kan også tillægges betydning i vurderingen.
 

Fra ansøgning til ansættelse

 

I nedenstående kan du læse om den typiske rekrutteringsproces til et job i PET. Der kan i visse tilfælde være afvigelser. Hvis det er tilfældet, vil det fremgå af det konkrete stillingsopslag. 

 
Fra ansøgning til ansættelse
Du søger job hos PET online, og kan finde vores stillingsopslag på vores hjemmeside pet.dk og på politiets hjemmeside. Når du har søgt en stilling, modtager du en automatisk genereret kvittering for, at vi har registreret din ansøgning i vores rekrutteringssystem. Søger du flere stillinger, skal du oprette en ansøgning pr. stilling. 
 

Udvalgte ansøgere indkaldes til en første samtale. Her vil du møde ledere og medarbejdere fra rekrutterende afdeling samt en HR-repræsentant. Samtalen vil fokusere på dig, dine faglige og personlige kvalifikationer, samt din motivation for stillingen. 

 

Forud for samtalen skal du typisk besvare en kognitiv test og i nogle tilfælde også en faglig case. Du kan forvente, at samtalen tager ca. 45 minutter. 

 

Efter første samtale udvælges de kandidater, der inviteres til en anden samtale. Anden samtale foregår i de fleste tilfælde med samme ansættelsesudvalg som ved første samtale, herunder med en HR-repræsentant.

 

Forud for anden samtale vil du ofte skulle besvare en personlighedstest og nogle tilfælde en faglig case, der vil indgå som elementer i den samlede vurdering. Du kan forvente, at samtalen tager ca. 60 minutter. 

 

Det er en forudsætning for ansættelse i PET, at du kan sikkerhedsgodkendes. De ansøgere, der går videre i forløbet efter anden samtale, indkaldes derfor til en sikkerhedssamtale med et nyt ansættelsesudvalg.

 

Som forberedelse vil du skulle udfylde et oplysningsskema, som du modtager på forhånd. Samtalen tager ca. 3 timer.

 
På baggrund af den samlede rekrutteringsproces foretager ansættelsesudvalgene en samlet vurdering og udvælger den ansøger, som tilbydes stillingen. Herefter gennemføres lønforhandling i overensstemmelse med gældende overenskomst. 
 
Den udvalgte ansøger modtager skriftligt tilsagn om ansættelse, som er bindende for PET som ansættelsesmyndighed. Du kan herefter opsige dit nuværende ansættelsesforhold. Du modtager dit ansættelsesbrev via digital post. 
 

Hvad leder vi efter i vores kommende kollegaer? 

Du får svært ved at finde en arbejdsplads med større forskellighed end vores. Her er programmører, bibliotekarer, politibetjente, dataanalytikere, fysikere og mange andre. Uanset hvilket speciale, vi har, og hvad der står på vores eksamensbevis, så er der brug for os, og det vi kan.

 

Vi har brug for alle fagligheder i PET, men som mange andre arbejdspladser stiller vi krav. Måske lidt flere end andre. Det gør vi fordi, det er vigtigt for os, at vi finder det rette match. I løbet af rekrutteringsprocessen kigger vi derfor bl.a. efter: 

  • Din evne til at løse opgaven med engagement, nysgerrighed og loyalitet.
  • Din evne til at indgå i tværfaglige samarbejdsformer med helhedssyn og åbent sind.
  • Din evne til at gøre det lovmæssigt, etisk og sikkerhedsmæssigt rigtige i dilemmafyldte opgaver.
  • Din evne til hurtigt og sikkert at gennemskue meget information og løse nye typer af opgaver.
  • Din evne til at forblive rolig også i nye og udfordrende situationer.
  • Din evne til med et positivt sind at se muligheder.
  • Din evne til proaktivt at følge med organisationens og opgavens skiftende behov.
  • Din evne til at navigere i en politisk kontekst og omsætte samfundstendenser til hverdagens opgaver.
  • Din evne til at se alternativer og nye perspektiver og bidrage med det i opgaveløsningen.
 
Læs mere om